ŠKOLA S ÚSMĚVEM




Speciální pedagog

 

Speciální pedagog se zaměřuje na vzdělávání a podporu dětí a dospělých s různými formami postižení nebo speciálními vzdělávacími potřebami. Pracuje ve školách, speciálních vzdělávacích institucích nebo terapeutických centrech. Klíčové dovednosti zahrnují znalosti speciální pedagogiky, schopnost vytvářet individuální vzdělávací plány, empatii a schopnost pracovat s dětmi a dospělými s různými potřebami.

 

Poradenské, metodické, koordinační a vzdělávací činnosti – především
I. stupeň

  • Intervenční podpora při realizaci podpůrných opatření.
  • Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
  • Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační), se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy).
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
  • Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, ve spolupráci s třídními učiteli a zákonnými zástupci a poskytování podpůrných opatření.
  • Návrhy a doporučení těchto žáků na vyšetření a odborné posouzení do PPP a SPC.
  • Příprava podmínek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, shromažďování Doporučení PPP nebo SPC, zajišťování dokumentace, konzultace k vypracování individuálních plánů, organizace práce vyučujících s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách PSPP, poskytování informací zákonným zástupcům a třídním učitelům o práci v reedukačních hodinách (PSPP).
  • Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.
  • Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Individuální konzultace pro zákonné zástupce, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
  • Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeba a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
  • Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
  • Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
  • Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
  • Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
  • Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.
  • Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
  • Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
  • Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
  • Besedy a osvěta (zejména zákonným zástupcům).

 

 

 

 

 

 

 

Menu

15. 10. Tereza

Zítra: Havel